Érzés látássérüléssel. Érzékszervi fogyatékosság – Wikipédia


Készítette: Lakatos Viktória  A látássérült csecsemők és kisgyermekek korai fejlesztésének két fontos célja van: a szülők kompetenciáinak megerősítése, és a látássérülés fejlődésre gyakorolt hatásainak enyhítése, illetve megelőzése a látássérült kisgyermekek fejlődési sajátosságainak figyelembe vételével.

Emiatt nem tudjuk közvetlenül ellenőrizni, hogy a szócikkben szereplő állítások helytállóak-e. Segíts megbízható forrásokat érzés látássérüléssel az állításokhoz! Lásd még: A Wikipédia nem az első közlés helye. Az érzékszervi fogyatékosságok körébe azok a fogyatékos állapotok tartoznak, amelyek az érzékszervek sérülését foglalják magukban. Többnyire a látás- és a hallássérülteket vakokgyengénlátóksiketeknagyothallóksiketvakok sorolják ide, mert a többi érzék sérülése csak ritkán okoz fogyatékosságot.

Azt gondolom, mindkét cél érzés látássérüléssel érdekében jól használható kiegészítő módszerként a gyermekek testen hordozása. A látássérült csecsemők és kisgyermekek fejlődése több területen is eltérést mutat a normál fejlődésmenethez képest.

érzés látássérüléssel

Ez nagymértékben megmutatkozik a dinamikus nagymozgások, finommozgások, szenzoros-integráció fejlődésében, melynek az eredménye mozgásos passzivitás lehet. Egy látássérült csecsemőnek sok mozgásos ingerre, tapasztalatra van szüksége ahhoz, hogy mozgásfejlődése és szenzoros integrációja minél inkább megközelítse a normál fejlődésmenetet.

Ha a gondozó személy a kisbabát rendszeresen a testén hordozza, ezzel folyamatos bazális stimulációt nyújt a számára.

Folyamatosan stimulálja a bőr receptorait, a proprioceptív érzékelést, a nyaki izomorsókat, a vestibuláris rendszert, ezáltal is segíti a szenzoros integrációt és az agyi érési folyamatokat. Könnyen érzékelhető mozgásmintát nyújt a normál mozgásformákról, testtartásról és mozgásritmusról.

Szerelem első hallásra - egy vak lány a társkeresés labirintusában

Amikor a csecsemő már biztonságosan tudja tartani a fejét, érzés látássérüléssel hordozás függőleges testhelyzete stimulálja a nyakizmokat, ezzel segítve, hogy elkerüljük a látássérült gyermekekre sokszor jellemző lógatott fejtartást.

A szociális készségek és kompetencia alakulásában egy látássérült kisgyermek szintén hátrányt szenved, hiszen el van zárva a látás alapján szerzett viselkedési mintáktól és visszajelzésektől. Beszűkült élet- és mozgástere kevés szociális tapasztalatot nyújt a számára.

A kisgyermek hordozás közben folyamatos visszajelzést kap az őt hordozó személy testtartásáról, mozgásáról, testi reakcióiról, mely tapasztalatoktól teljesen el lenne zárva egy játszószőnyegen vagy babakocsiban fekve.

A közvetlenül tapasztalt mozgásminta lehetőséget nyújt az utánzásra is. A hordozás közben az őt hordozó személlyel együtt tud megtapasztalni szociális interakciókat, pontosabban érzékelve azok körülményeit is.

Érzés látássérüléssel gyermekek beszédfejlődésének és az anya-gyermek kapcsolatnak az egyik alapja a közös figyelmi helyzet: amikor a szülő vagy a gyermek rámutat egy érzés látássérüléssel, és megnevezi azt, ezzel is fejlesztve a gyermek szókincsét és fogalomtárát. A érzés látássérüléssel kisgyermek nem tud rámutatni az őt érdeklő, vagy ijesztő tárgyakra, történésekre.

  1. A hordozás terápiás hatása látássérült csecsemők és kisgyermekek esetében | Beli Buba
  2. A vakság leggyakoribb okai
  3. Így kell igazán érezni a tésztát – egy különleges pékiskola mindennapjai
  4. Vízimadarak látása
  5. Az emberi látás plusz és mínusz
  6. Siketvakság – Wikipédia

A hordozás helyzete, a közvetlen testkontaktus lehetőséget teremt erre. Az anya érzékelheti a gyermek testhelyzetének változásából, hogy valami felkeltette a figyelmét, és erre azonnal reagálni is tud.

Bízunk abban, hogy bár az érzékszervek működése és minősége az életkor előrehaladtával csökken, megfelelő optikai korrekcióval szemüveg vagy nagyító az esetek többségében korrigálható a látásélesség. Azokat, akiknek látása születésüktől kezdve sem tökéletes, vagy későbbi életkorban betegség, baleset, vagy más ok következtében visszafordíthatatlanul megromlik, látássérülteknek nevezzük. Mellettünk, közöttünk, velünk élnek.

Hordozás közben folyamatosan tudja informálni a gyermeket a körülötte történtekről, az őt körülvevő dolgokról, történésekről. Össze tudja kötni a gyermek által tapasztalt hangokat, rezgéseket azok forrásaival, kialakítva ezzel tapasztalati fogalmakat.

Navigációs menü

A természetes mozgás közben tapasztalt hangok segítik a térhallás és irányhallás kialakulását. Ezek a érzés látássérüléssel későbbiekben nagy segítségére lesznek a gyermeknek az önálló közlekedés tanulása közben.

érzés látássérüléssel

A hordozott babát sok inger és információ éri, mely segíti a beszédfejlődését és a fogalmak kialakulását. A hordozás folyamatos kommunikációs helyzetet teremt a hordozó személy és a gyermek között. A hordozás közben tapasztalt mozgásritmus alapját képezheti a ritmizálásnak, mely megalapozza később az olvasást és a számlálást is.

A gyengénlátó vagy aliglátó csecsemő számára a hordozott testhelyzet érzés látássérüléssel más nézőpontot jelent.

érzés látássérüléssel

A normál látási szögből tapasztalhatja meg az általa is érzékelhető vizuális ingereket, melyekhez a szülő közben magyarázatokat is tud fűzni. Érzés látássérüléssel babakocsiban fekvő kisbaba az utcán leginkább az eget és a fölé hajló faágakat látja, míg egy hordozott baba az őt hordozó személy látószögéből érzékelhet.

A hordozó személy segítségével össze tudja kötni az őt érő vizuális és hangingereket, és ezekhez fogalmakat érzés látássérüléssel kapcsolni.

Jól csak szívvel lát az ember

A látássérült gyermeket nevelő szülők sokszor számolnak be arról, hogy nem érzik magukat kompetensnek szülői szerepükben. Egy sérült gyermek születése súlyos krízishelyzet a család számára, mely befolyásolhatja a szülő-gyermek kapcsolatot is. A látássérült csecsemő reakciói sokszor nehezen értelmezhetők a látó szülők számára. Nem néz a szülőre, nem fordul felé.

Tartalomjegyzék

Nem reagál mosollyal és mozgással, ha érzés látássérüléssel szülő megjelenik. A látássérült kisbaba a szülei hangjára és testközelségére tud reagálni. Amikor egy hangra figyel, a fülével fordul annak irányába, mintegy elfordulva a hozzá beszélőtől, mely elutasításnak tűnhet.

Mivel a hang felé indított mozgás képessége sokkal később alakul ki, mint a vizuális inger felé, ezért a szülő hangja felé való nyúlás, fordulás is később jelenik meg, mint a látó kisbabáknál. A szülő-gyerek kapcsolat megerősítéséhez nagy segítség lehet a hordozás.

Vakság a fejlődő országokban

A folyamatos testkontaktus állandó visszajelzést ad a hordozónak és a hordozottnak is egyaránt a másik állapotáról. Testközelbe hozza azok reakcióit, ezzel könnyebbé teszi értelmezését, és mintegy elviszi a figyelmet a vizuálisan elvárt normál reakcióktól.

Így kell igazán érezni a tésztát — egy különleges pékiskola mindennapjai Szerzők Urbán Cintia A Látássérültek Szakiskolájában működő pék tanműhelyben ez sokszorosan igaz: a tavaly szeptemberben indult, Magyarországon — de Európában is — úttörő képzésen látássérült fiatalok tanulják a szakmát. A cél, hogy a kétéves kurzus elvégzése után pékségekben helyezkedhessenek el, és a látogatásunk után nekünk nincs kétségünk afelől, hogy ez így lesz. Bemutatjuk a helyet, ahol tehetséges fiatalok irigylésre méltó módon készítik a legkülönfélébb pékárukat. Budapest XIV.

Megerősíti az érintéssel és hanggal történő kommunikációt, így segítve, hogy a szülő és a gyermek között egy olyan kommunikációs csatorna alakuljon ki, ami mindkettőjük számára egyformán értelmezhető, és ezzel megerősíti a kapcsolatukat.

A hordozás közben kialakuló testkontaktus olyan hormonális reakciókat indít el, amely csökkenti a stresszt és boldogságérzetet nyújt, amire azt gondolom, hogy nagy szüksége van érzés látássérüléssel olyan szülőnek, aki gyermeke sérülése miatt súlyos krízist él át.

Érzékszervi fogyatékosság – Wikipédia

Szerintem egy sérült gyermeket nevelő szülő számára az is fontos szempont lehet, hogy — megfigyelésem szerint — egy testen hordozott kisbaba sérültsége valahogy kevésbé szembetűnő a többi ember számára. Hordozás közben nem látszik az esetleges mozgásbeli, vagy testi fejlődésbeli elmaradás sem.

A baba reakciói is sokkal természetesebbnek tűnnek. Ez nem jelenti azt, érzés látássérüléssel a szülő nem fogadja el a gyermeket a sérültségével együtt, csak azt, hogy igyekszik minimalizálni az őt és a gyermeket frusztráló interakciókat. Véleményem szerint egy látássérült kisgyermek számára a hordozás terápiás hatású lehet a mozgásfejlődésre, térérzékelésre, beszéd és szociális fejlődésre nézve.

Segítheti az anya-gyermek kapcsolat megerősödését, egy közös kommunikációs séma kialakulását. Közlekedési tapasztalatokkal megalapozza a gyermek önálló közlekedését és tájékozódását. Természetesen nem váltja ki a korai fejlesztés jól bevált módszereit, de jól kiegészítheti a komplex fejlesztést és tanácsadást.

Szerelem első kattintásra?

A sérült kisgyermekek számára sokszor ajánlják fejlesztő terápiaként a lovas terápiát, hiszen a lóval való ritmusos együttmozgás segíti a mozgásfejlődést, a szociális fejlődést, és örömet nyújt. Ugyanezek a fejlesztő hatások érik a kisgyermeket az édesanyja vagy édesapja hátán lovagolva is! Érzés látássérüléssel miért ne használjuk ki ezt a lehetőséget is?