Látás pixelben, Tudod, hány megapixeles az emberi szem?
Egy képfeldolgozó rendszer tervezésekor az ember könnyen a lehetséges opciók dzsungelében találhatja magát, mindenféle kameratípussal, fontos funkciókkal, és jól jöhet, ha van egy vezérfonál, ami alapján utat vághat magának ebben a rengetegben a legjobb választáshoz.
Első körben két kérdést kell feltennünk magunknak: Mit akarok látni a kamerámmal?

A kettő közti különbségeket és alkalmazási látás pixelben korábbi írásunkban már bemutattuk, de nézzük meg röviden ismét: Az IP kamerákat leggyakrabban klasszikus megfigyelési, felügyeleti feladatokra használják, illetve a gépi látás kamerák kiegészítéseként. A tömörítetlen képeknek köszönhetően nem veszik el adat, így minden kis hibát észlelni tud az alkalmazás Két technológiája létezik, area és line scan. A különbség a képrögzítésben van, különböző alkalmazások igényeinek megfelelően Látás pixelben area scan kamerák a jól ismert képrögzítési módszert használják, azaz egy több sornyi és oszlopnyi pixelből álló négyszögletű szenzor készíti a képet.

Ezt a technológiát használják számtalan ipari látás pixelben, gyógyászati alkalmazásokban, a közlekedésben, de megfigyelő és felügyeleti feladatokra is, IP kamerák kiegészítőjeként. A line scan kamerák ellenben egy mindössze 1,2 vagy 3 soros szenzort használnak, a képrögzítés sorról, sorra történik, és a teljes kép a képfeldolgozás során áll össze.
Stardew Valley (HUN) NAGYPROFIL
Ezt a típust általában futószalagon, nagy sebességgel mozgó termékek vizsgálatához használják. Jellemző iparág a nyomdászat, szelektálás és csomagolás, élelmiszer és ital gyártás. Újabb döntési pont, hogy látás pixelben, vagy színes kamerára van szükségünk.

Ez az egyik legegyszerűbb döntés, az alkalmazásunk egyértelműen meghatározza, hogy szükséges-e színek vizsgálata, vagy elegendő a fekete-fehér kép. Ha a színes kép nem követelmény, akkor a monokróm kamera általában jobb választás, érzékenyebbek, így részletesebb képet tudnak adni.
Razer Lancehead vezeték nélküli gamer optikai egér
Néhány alkalmazáshoz — például Intelligens Közlekedési Rendszerekben — a kettőt kombinálva használják, hogy minden szükséges információ kigyűjthető legyen. Továbbra is a szenzor tulajdonságainál maradva, választani kell szenzor típust, zártechnológiát és sebességet.
Erre igyekszik választ adni a cikk. Mennyire éles látásunk? Sokakban merül fel jogosan a kérdés: láthatjuk-e teljességgel azt a rengeteg képrészletet, amit a 4K, sőt nemsokára 8K Ultra HD képernyők és tartalmak megjelenítenek, és ha igen, akkor hogyan. Nos, mindenki megtapasztalhatja, hogy minél közelebbről néz egy adott felbontású képet, annál több részletet vesz észre rajta. Ez az emberi szem látásélességével függ össze, ami leírható a látásunkkal érzékelhető legkisebb képponttal.
Zártechnológiából kétféle van, global és rolling shutter közül választhatunk. Előbbi esetén minden sor exponálása és kiolvasása egyszerre történik, ez a látás pixelben gyorsan mozgó objektumok rögzítésére optimális. Utóbbi viszont soronként végzi az exponálást és kiolvasást, így gyors mozgás esetén torzulhat az elkészült kép.

Ennek ellenére nem kell teljesen elvetni ezt a technológiát se mozgó elem felvétele esetén, a torzulás kiküszöbölhető az expozíciós idők megfelelő beállításával és világítás használatával. A kamera sebessége a másodpercenként rögzíthető és továbbítható képek számát — angolul frame rate, frames per second fpsline scan kamráknál line rate — jelenti.
- Látás alkalmazások
- Akinek Jézus visszaadta a látást
- Kiderült, hány megapixeles a szemünk - HáziPatika
A gyors szenzor több kép készítését jelenti egy másodpercen belül, de ne feledjük, több kép több adatot is jelent. Gyors mozgásra tervezett alkalmazások, mint a nyomtatott anyagok vizsgálata, akár ezredmásodpercenkénti képrögzítést is igényelhet, míg egy gyógyászati, mikroszkópos alkalmazásnál nincs szükség magas fps-re.
Mit jelent az, hogy felbontás?
A sebességet le tudja korlátozni a kamera interfésze, például egy magas frame rate-el rendelkező szenzor nem biztos, hogy tudja a maximális sebességét nyújtani GigE interfésszel, míg USB látás pixelben. Még mindig a szenzornál maradva, ki kell választanunk az alkalmazásunknak megfelelő felbontást, valamint az ehhez kapcsolódó szenzor és pixel méretet.
A kamera felbontását a szenzor pixeleinek látás pixelben adja meg: ha például a specifikációban azt látjuk, hogy xaz azt jelenti, hogy pixel van a vízszintes vonalakon és a függőlegeseken. A kettő szám szorzata 2.
Az alkalmazásunkhoz szükséges felbontást az alábbi képlettel tudjuk kiszámolni: Ha például egy 2 m látás pixelben ember szemszínét szeretnénk pontosan megállapítani a teljes alakos képről, akkor 1 mm-es részletet érdemes vizsgálnunk, tehát a képlet így alakul: A szenzor és pixel méretről, és azok összefüggéseiről négy dolgot érdemes tudni: Nagy szenzor és nagy pixelméret több fényt tud befogni, több fény pedig több átalakított elektronikus jelet, ezáltal részletesebb képet eredményez.
Keresés a playeren
Ezt a jel-zaj viszonyszám SNR jelzi, látás pixelben magasabb az értéke, annál jobb minőségű lesz a kép Nagy szenzor nagy helyet jelent, ahova sok pixel fér, magas felbontást szolgáltatva. A nagy szenzoron elég hely van ahhoz, hogy a nagy felbontás mellett az egyes pixelek is elég nagyok legyenek egy magas SNR értékhez. Kis szenzor viszont kis pixelméretet, így alacsonyabb SNR-t, ezáltal gyengébb minőségű képet tud szolgáltatni.
Ha egy weblapra csak egy látás pixelben álló kép kell, mondjuk egy egyik értékesítő kollégáról, akkor az egy álló formátumú x felbontású kép is lehet. Hol okozhat nagy problémát egy nagy kép, ami kisebb is lehetne? Legtöbb probléma abból adódik, hogy míg egy digitális fényképezőgép mondjuk, készít egy pixel széles képet és ezt fel akarjuk használni egy weblapon, akkor nagyon sokszor ez a kép egy az egyben pixel szélességben fog felkerülni. Viszont ezzel csak azt érjük el, hogy a weblap belassul, foglalja a sávszélességet és pl. Eredetit mindig meghagyva méretezzük át a képet, amit fel akarunk használni valahol.
Optikaválasztó cikkünkben is említettük, de a nagy szenzor és pixel méret mit sem ér a megfelelő optika nélkül. A nagy szenzorhoz több anyag szükséges, így többe is kerülnek. Nagy szenzorhoz nagy optika is dukál, ami tovább növeli a költségeket Elhagyva a szenzort, ideje dönteni a kamera intefészéről és méretéről is. A kettő összefügg egymással, az interfész típusa befolyásolja a kameraház méretét is: A különböző interfészeket egy korábbi posztunkban már bemutattukde a legfontosabb jellemzőket nem lehet látás pixelben kiemelni: A megfelelő kamerához már csak egy kérdésre kell választ találnunk: milyen kamerafunkciókra van szükségünk?
Tudod, hány megapixeles az emberi szem? | Az online férfimagazin
Sok gépi látás kamera — például minden Basler kamera is — fel van szerelve különböző hasznos, képminőséget javító, feldolgozást segítő funkciókkal. A legtipikusabb ilyen funkciók a AOI Area of Interest — segítségével ki lehet választan a képen belül, egy vagy több olyan területet is, ahol a vizsgálatot el akarjuk végezni, ezáltal gyorsíthatunk a rendszer működésén Automatikus beállítások — látás pixelben környezethez alkalmazkodva automatikusan be tudja állítani az expozíciós időt, vagy gain szintet, ezáltal folyamatosan biztosítva az állandó képminőséget.
Láthatjuk, hogy ebben a folyamatban szinte minden lépés befolyással van egy másikra, körültekintőnek kell lennünk a kameraválasztás során, nehogy éles helyzetben szembesüljünk hol végeznek szemműtétet, hogy valamilyen paraméterben látás pixelben és nem a kívánt eredményt kapjuk.
Jó válogatást a kamerák között!
Nagy Attila Károly Felvetődhet a kérdés, hogy ha a telefonunk borsónyi kamerája és a mögötte lévő szenzor 12 megapixeles tehát 12 millió képpontból álló képeket tud rögzíteni, akkor milyen felbontású lehet a szemünk? Az nyilvánvaló, hogy nem igazán hasonlítható össze a látásunkért felelős érzékszerv a zsebünkben megbújó telefon, vagy egy digitális fényképezőgép képalkotó rendszerével. Ennek fő oka, hogy az emberi látás nem állóképeket rögzít.